Jag har nu gått igenom mina frågeställningar och den fakta jag sammlat ihop. Jag har plockat ut det mest relevanta för att ha med i vår presentation på onsdag. Här kommer en liten djupare fakta av arbetena än vad som kommer vara i presentationen. Det här är endast faktan då alla analyser av frågorna kommer komma med i presentationen.
Fakta 1: vilka gör mest för miljön positivt och negativt, företag eller privatpersoner?
Transportbolaget är, som ni hör på namnet, ett företag som sysslar med transporter av olika slag. Transport sektorn är den sektor det är svårast att minska utsläppen i, men grundarna av Transportbolaget har lyckats med att starta hela företag på en miljövänlig grund. De har redan från början tänk miljövänligt med moderna fordon som släpper ut mindre, undvika tomkörning helt och använder sig endast av miljöcertifierade leverantörer. Deras personal får även gå utbildningar inom miljömedvetenhet. Det sätter upp mål för varje år hur mycket de ska minska sina utsläpp.
Även fast de fortfarande bidrar negativt till miljön, så är det ett bättre alternativ än många andra företag inom transport sektorn.
Även ICA Ekängen satsar på det miljövänliga! Deras personal går regelbundet på olika utbildningar inom miljömedvetenhet och store delar av deras sortiment är miljömärkta. Dock är även mycket av deras varor fortfarande miljöfarliga, då de inte klarat av att bli miljömärkta. De sop sorterar allt avfall, tidningar, plast, trä matrester m.m. De anser att de satsar mycket på miljön och har bland annat kastat ut alla toalett papper och hushållspapper som inte är miljömärkta.
Vi fick ganska oklara svar av miljöpolitikern Yuri Silva från Miljöpartiet. Svaren var mer som reklam och säljande åsikter än faktabaserat.
Han förklarade att miljöpartiets största uppgift var att väcka och medvetandegöra människor om de ekologiska problemen vi har. De vill också göra om samhället till ett grönt samhälle med gröna jobb, satsa på kollektivtrafik och mer förnybar energi. Enligt Silva tycker de att man ska satsa på att informera människor på så många ställen som möjligt. Han förklarar att deras slogan Modernisera Sverige är mycket tilltalande för svenskar eftersom alla vill ha det moderna alternativet, men att vi ligger bra till när det gäller teknologi men långt efter när det gäller miljömedvetenhet. Han stödjer det här argumentet med att många andra länder redan har satsat massivt på kollektivtrafiken. Han berättar att allt deras arbete handlar om är att göra det enkelt för individen att göra klimatsmarta val och samtidigt ta sitt klimatansvar. Han berättar även att de har många lösningar på miljöproblemen men eftersom de inte är i majoritet så får de inte igenom dem.
De två privatpersoner som vi intervjuade hade liknande svar, men på vissa punkter skiljde de sig åt. De båda anser sig vara miljömedvetna, men kanske inte tillräckligt, de vet att de kan göra mer. De har liknande syn på vad miljömedvetenhet är. De båda anser att det är att tänka sig för och vara medveten om hur deras handlingar påverkar miljön både positivt och negativt. De båda sop sorterar vilket visar att de är medvetna om de konsekvenser som blir om man inte gör det.
De båda använder sig av bil till jobbet, men med dåligt samvete då de kunnat gå eller att bilen är bensindriven. Privatpersonerna har liknande åsikter angående vilka som är mest miljömedvetna, vi ungdomar eller vuxna. De är båda överens om att ungdomar borde vara mer miljömedvetna, då de fått växa upp med det och fått betydligt mer kunskap om biverkningarna på miljön. Privatpersonerna har dock delade åsikter angående de vuxna. Den ena anser att de vuxna inte intresserar sig så mycket, men tänker sig för mer och mer för att det uppmärksammas så pass mycket medan den andra anser att vuxna har ett annat ansvar över andra människor än vad ungdomar har, vilket gör att de faktiskt tänker sig för vad de gör. De har båda liknande förlag på förbättringar och hur man ska få andra människor att bli mer miljömedvetna.
Fakta 2: Hur ligger Eskilstuna till i jämförelse med andra städer när det gäller miljömedvetenhet?FTI AB är en återvinningsorganisation här i Sverige. Under det senaste året har de gjort en omorganisation för att få en bättre kontroll över återvinningsstatistiken för plast- pappers- och metallförpackningar. Omorganiseringen innebär att FTI nu själva ansvarar för planering av tömning och transport och den statistik som vi kommer visa här senare bygger på år 2009 insamlingsmängd i behållarna på återvinningsstationerna, samt den fastighetsnära insamlingen. Tidigare års återvinningsstatistik för plastförpackningar var på insamlad mängd hårda plastförpackningar, men i vår statistik från 2009 är även mjuka plastförpackningar inkluderade.
Vår statistik ger er en ungefärlig bild av den totala vikten insamlade förpackningar och tidningar per kommun. För att ge en bättre jämförelsemöjlighet redovisas den skattade vikten per capita. Per capita betyder per person.
Exaktheten i statistiken påverkas av olika faktorer som vi måste betrakta när vi gör våra jämförelser och slutsatser för hur mycket hushållen i en kommun sorterar.
Faktorerna är:
- Hushåll kan även lämna förpackningar och tidningar i andra kommuner än hemkommunen, t.ex. när de är på resa.
- Uppmätta vikter baseras på de rapporter som tömmningsentrepenörerna lämnar efter varje tömningsrutt. För att minimera transportinsatsen eller möjliggöra återvinningsservice i perifera kommundelar kan en tömmningsrutt omfatta flera kommuner. I dessa fall redovisas genomsnittet i statistiken.
- För tidning och förpackningar av papper, metall och plast baseras statistiken på insamlingen från hushåll. För glasförpackningar avser statistiken insamling av både hushåll och verksamheter.
Statistiken kommer anges i kilo per fast boende invånare och år. I mängderna ingår även insamlingen från den fastighetsnära insamlingen.
Såhär ser insamlingsresultaten ut för Eskilstuna, Göteborg och Stockholm.
ESKILSTUNA | STOCKHOLM | GÖTEBORG | |
GLASFÖRPACKNINGAR | 14.55 KG | 22.93 KG | 18.03 KG |
PAPPERSFÖRPACKNINGAR | 13.12 KG | 6.22 KG | 8.89 KG |
METALLFÖRPACKNINGAR | 1.23 KG | 0.83 KG | 1.03 KG |
PLASTFÖRPACKNINGAR | 4.31 KG | 2.05 KG | 2.52 KG |
TIDNINGAR | 50.19 KG | 54.0 KG | 40.88 KG |
Totala medelvärdet | 16.68 KG | 17.21 KG | 14.27 KG |
Fakta 3: Hur ligger Sverige till när det gäller att vara miljömedveten?
Under år 2007 minskade Sveriges utsläpp av växthusgaser med 2%. De totala utsläppen i Sverige har nu sammanlagt minskat med 9% sedan 1990 och enbart vid två tidigare tillfällen har minskningen varit större emellan två år.
Naturvårdsverkets sammanställning av Sveriges utsläpp av växthusgaser visar att de fortsätter att minska. De totala utsläppen 2007 uppgick till 65,4 miljoner ton koldioxidekvivalenter och under samma period har ekonomin växt med 48%.
Sverige fortsätter alltså att vara ett exempel för världen att det faktiskt är möjligt att minska utsläppen och samtidigt ha tillväxt. Intresset för Sveriges styrmedel är stort från andra länder, inte minst för koldioxidskatten.
Enligt Naturvårdsverkets rapportering är orsakerna till utsläppsminskningen flera. De kraftigaste minskningarna av utsläppen, i absoluta tal räknat, har skett inom energisektorn, främst till följd av att oljeeldning för uppvärmning ersatts med biobränsle. Industrins energianvändning, elproduktion och fjärrvärme är andra delar av energisektorn där utsläppen har varierat mellan åren men är idag ungefär lika stora som 1990. Jordbruksutsläppen och avfall har även minskat betydligt sedan 1990, bl.a. med minskad deponering av organiskt avfall.
Transportsektorns utsläpp har ökat med sammanlagt 12% sedan 1990, men ökningstakten har avtagit de senaste åren. Miljöminister Andreas Carlgren säger såhär angående problemet:
- Utsläppen från transportsektorn måste minska. Vi fortsätter att utveckla både nationella och internationella styrmedel för att ställa om till förnybara bränslen och bränslesnålare fordon. Miljöbilspremien har skyndat på försäljningen av bilar som är bättre för miljön. Att ta in flyget i utsläppshandeln kommer vara ett steg för att sätta pris på utsläppen och förorenaren får betala för utsläppen.
Sverige överträffar sitt åtagande att minska koldioxidutsläppen mer än något annat land i EU. Nya prognoser av EU-kommissionen visar att Sverige kommer att minska utsläppen med 15% mer än åtagandet mellan 1990-2012. Sverige beräknas minska utsläppen med cirka 11% jämfört med 1990.
EU-kommissionens rapport bekräftar nu svenskt ledarskap. Sverige överträffar inte bara målet stort, utan är också på väg mot att nå Europas mest ambitiösa mål för minskade klimatutsläpp på 40% till år 2020. Sverige ligger alltså nu i topp tillsammans med länder som Frankrike, Storbritannien och Tyskland, som även de ser ut att överträffa sina mål.
// Amanda
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar